Pandang Ke Langit

Powered By Blogger
Powered by Blogger.
RSS

Ikan masak berlada...antara menu kesukaan suami...

Suami saya @ Encik Anip orang Temerloh Pahang..jadi,,bunyi title Temrloh mesti terbayang tempoyak dan pedas2..tempoyak habis stok..jadi untuk malam ni saya masak ikan tenggiri masak berlada,memang suami saya suka sangatt menu ni...bertambah-tambahlah die kalo kena dengan selera..kebetulan stok ikan pun masih ada...so,habiskan stoklah:)Nilah Ikan Tenggiri Berlada air tangan saya malam ni..jeng..jengg!!!Taraaa!!!:)

Resepinya mudah sangat...saya letakkan terus resepi kat bawah ni.

Resepi untuk 3 orang:
Ikan tenggiri saya potong dalam 5 potong,perap dengan kunyit dan garam pastu goreng
Cuka 2 sudu besar
minyak untuk menumis

Bahan dikisar
15-20 biji cili api(kalau pedas kurangkan)
2 biji cili merah(besar)..untuk cantikkan warna bahan tumis
bawang merah 5 biji
bawang putih 2 biji
sedikit belacan
kunyit inci
halia i inci
serai 3 batang

Cara-caranya:
1. Bahan-bahan yang dikisar ditumis hingga pecah minyak
2. Bila dah pecah minyak masukkan garam,gula dan cuka
3.Then,masuklah ikan yang digoreng tadi..Opss lupa tulis potong nipis bawang besar,masukkan..biarkan sekejap..dah,,siap..senang je:)
Rasa pedas membangkitkan selera...jangan lupa untuk mencubanye!!!:)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Mohaf said...

Sedap-sedap ikan tenggiri ni.
Kalau rajin masak lagi...

Post a Comment